[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی واحد سازمانی::
امور فرهنگی اساتید::
امور فرهنگی کارکنان::
آموزش فرهنگی و اجتماعی::
دبیرخانه ستاد فرهنگی رفاهی::
دبیرخانه فارغ التحصیلان::
آرشیو اخبار و رویدادها::
معرفی کتاب های مفید::
معرفی پایگاه های مفید::
آلبوم تصاویر::
ارتباط با ما::
آیین نامه و فرم ها::
::
فرهنگی و اجتماعی

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
جستجو در سایت

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در مورد سایت مرقوم فرمایید:
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
تماس با ما

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، ساختمان 15 خرداد، طبقه سوم

 تلفنخانه: 8 - 77240540-021

تلفن مستقیم: 77240460-021

فاکس: 77491238-021
داخلی 7436

Email: csc @ iust.ac.ir

سامانه پیامکی: 30009900990001

..
:: برگزاری نشست فرهنگی "بررسی تحولات منطقه در آستانه دهه پنجم انقلابی اسلامی" ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ::
 | تاریخ ارسال: 1399/11/21 | 
        برگزاری نشست فرهنگی با عنوان 
"بررسی تحولات منطقه در آستانه دهه پنجم انقلابی اسلامی"

این نشست در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹توسط آقای دکتر سعداله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس برجسته مسائل بین الملل و درساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ به صورت مجازی برگزار گردید.
دکتر زارعی پیروزی انقلاب اسلامی را تحوّلی بنیادی و اساسی در معادلات سیاسی دنیا دانستند، که حتی سرویس های اطلاعاتی کشورهای بزرگ هم وقوع آن را پیش بینی نکرده بودند.

انقلاب اسلامی دارای سه عنصر کلیدی بود که آن را از انقلاب های دیگر جهان متمایز می کند.
انقلاب اسلامی دارای سه عنصر کلیدی بود که آن را از انقلاب های دیگر جهان متمایز می کند.
عنصر اول حضور دین بعنوان یکی از محرک های اصلی این انقلاب بود. موضوعی که در آن زمان کمتر کسی به قدرت تغییرات سیاسی با کمک مفاهیم دینی اعتقاد داشت.
عنصر دوم حضور و وحدت مردم در این انقلاب به شکل گسترده بود. بطوری که تقریبا تمام اقشار کشور در این انقلاب حضور داشتند.
عنصر سوم هم نقش رهبری این انقلاب بود. اینکه یک روحانی عالی رتبه و فرهیخته بتواند نقش هدایت گری این انقلاب را بعهده داشته باشد.
حتی امروزه نیز بررسی انقلاب اسلامی از موضوعات مورد علاقه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در جهان می باشد. بگونه ای که در دانشگاه قاهره حدود ۹۰۰ رساله دکتری در مورد انقلاب اسلامی وجود دارد.
ایشان در مورد تحولات امروز خاورمیانه، پیشنهاد تشکیل اتحادی از کشورهای منطقه را مطرح نمودند که با همکاری یکدیگر بتوانند مشکلات و موضوعات منطقه را حل و فصل کنند.
این استاد دانشگاه رشد یک و نیم درصدی اقتصاد ایران را مورد توجه قرار داد و به شرایط بهتر کشور ایران در آینده تاکید کرد.
در پایان این نشست سوالاتی از سوی حاضرین مطرح گردید.
سوال اول در مورد رشد دوباره نیروهای تکفیری در آینده سوریه بود، که دکتر زارعی این موضوع را بعید دانست و تحرکات اخیر را قابل مقایسه با قدرت گیری نیروهای داعش ندانست.
سوال دوم مربوط به آینده منطقه و تحولات پیش روی برخی کشورها بود، که ایشان این تحولات را عمیق، انقلابی، همه جانبه و فراگیر دانستند که موجب پدید آمدن حکومت های جدید می شود.
سوال سوم در مورد حضور پایگاه های نظامی امریکا در منطقه بود، که سخنران جلسه تعداد پایگاه های امریکا در منطقه را حدود ۳۴ پایگاه و تعداد ناوهای امریکایی را حدود ۱۵۰ ناو برشمرد. هزینه این لشگر کشی ها برای امریکا بسیار گران هستند و از آنجا که این لشگرکشی ها نتوانسته جلو قدرت یابی کشور ایران را بگیرد، امریکایی ها با این سوال مواجه شدند که پس چرا باید هزینه این حضور را متقبل شوند. تحولات این روزها نشان می دهد که آنها در حال کم کردن حضور نظامی خود در منطقه هستند.

تحولات این روزها نشان می دهد که امریکایی ها در حال کم کردن حضور نظامی خود در منطقه هستند.
سوال چهارم درباره چگونگی تقویت دیپلماسی علمی با کشور سوریه بود که دکتر زارعی این موضع را بسیار مهم و قابل اجرا دانستند. ایشان با توجه به حضور در دانشگاه های سوریه و پاکستان به علاقمندی آنها برای مبادلات علمی تاکید کردند.
سوال پنجم در مورد سفر آقای قالیباف به روسیه بود که سخنران جلسه حاشیه های ایجاد شده درباره این سفر را تایید نکرد و رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل عدم ملاقات حضوری آقای پوتین با آقای قالیباف دانست.
سوال ششم در مورد آینده برجام بود که بنظر آقای دکتر زارعی امریکایی ها به برجام برمی گردند ولی نه در زمان کوتاه.
سوال بعدی در مورد استفاده ما از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای افریقایی بود که این استاد دانشگاه جدّی نگرفتن کشورهای افریقای در دیپلماسی دولت های گذشته و حال را از نقاط ضعف سیاست خارجی ما برشمرد.
سوال پایانی هم در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بود که ایشان نظرسنجی در این خصوص را زود دانست و معتقد بود با نزدیک تر شدن به تاریخ برگزاری انتخابات به تعداد شرکت کنندگان افزوده خواهد شد و انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ مشارکت مردم با انتخابات مجلس شورای اسلامی قابل مقایسه نیست.
این نشست همزمان در فضای مجازی (سیستم LMS، سایت آپارات و اینستاگرام) پخش گردید که حدود ۲۰۰ نفر از اساتید و علاقمندان در این جلسه مجازی شرکت داشتند.
فیلم ضبط شده این نشست در اینستاگرام معاونت فرهنگی و اجتماعی (farhangi_iust) قابل مشاهده می باشد.
دفعات مشاهده: 10460 بار   |   دفعات چاپ: 529 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد